3 tips die je helpen met mindful eten

Wil je graag afvallen, fitter worden of je gewoon meer bewust zijn van wat je eet? Dan is mindful eten een echte aanrader.

Hieronder volgen 3 tips die je helpen met mindful eten.

1. Luister naar je lichaam

De meeste mensen hebben geleerd om te eten vanuit hun hoofd. Er zijn heel wat trends die zeggen hoe je moet eten en wat goed is of niet. We bedenken daarom van te voren wat we mogen eten en we voelen ons al snel schuldig als we iets eten dat niet zo gezond is. Je lichaam verandert echter ook voortdurend. En wat voor de één werkt, is voor een ander weer helemaal niet zo goed. Elk lichaam is uniek. In plaats van met je hoofd te eten, is het beter om meer naar je lichaam te luisteren. Geef je lichaam wat het nodig heeft. Heb je veel honger of net weinig? Heb je zin in iets lichts of net iets vullends? Maak er een gewoonte van om naar je lichaam te luisteren en vervolgens te eten waar het om vraagt.

2. Eet traag en bewust

Mindful eten betekent dat je met je volle aandacht eet. We eten vaak op de automatische piloot zonder dat we echt proeven of ervaren wat we eten. We zijn terwijl we eten nog met andere dingen bezig waardoor we niet echt genieten van onze maaltijd. Kijk eens naar je eten en wees er dankbaar voor. Eet het vervolgens bewust op door traag te kauwen en je niet te laten afleiden door andere dingen. Merk ook op hoe je je voelt na het eten. Geeft het je energie of krijg je er juist buikpijn van? Als je bewust eet, ga je perfect weten wanneer je genoeg hebt, je gaat je eten beter verteren en je kunt er ook meer van genieten.

3. Eet met liefde

Eet uit zelfliefde en niet omdat je wilt voldoen aan een bepaald ideaalbeeld. Dit hou je niet vol en het is ook niet gezond. Laat dit ideale plaatje los en accepteer je lichaam zoals het is. Alleen op die manier kun je een gezonde relatie met eten ontwikkelen.

Meer tips voor mindful eten? Lees dan dit artikel van Vitaal Gezond.