Wat als je het blowen niet meer onder controle hebt?

Veel jongeren beginnen in de middelbare school periode met blowen, waarbij sommigen het een keertje proberen en anderen er regelmatig mee doorgaan. Blowen kun je doen om te ontspannen, omdat het gezellig is samen met je vrienden of doordat er nu vrij weinig te doen is door de pandemie. Veel mensen denken dat blowen onschuldig is maar vaak blijkt het stoppen ermee toch moeilijk dan gedacht. Dit is een punt waarbij veel mensen eigenlijk geen controle meer ervaren over het blowen. Het is een dagelijkse gewoonte geworden en daardoor heb je geen besef over hoe afhankelijk je ervan bent. Wil je stoppen met blowen? Lees dan meer in dit artikel.

Blowen uit verveling

De cijfers uit een onderzoek van het Trimbos-instituut laten zien dat mensen die blowen dit veel meer zijn gaan doen tijdens de corona pandemie. Dit wordt gedaan uit verveling of om de gevoelens van eenzaamheid te bestrijden. Het is belangrijk om voor jezelf uit te werken waarom je blowt. Bedenk je op wat voor momenten dit gebeurt, bij wat voor emoties je geneigd bent om dit te doen of rondom welke mensen. Stel dat je wilt stoppen maar je vrienden blowen allemaal, dan kan het ontzettend moeilijk zijn om niet met hen mee te doen. In dit soort situaties is het belangrijk om van tevoren te bedenken wat je kunt doen in plaats van blowen zodat dit je afleidt en je niet geneigd bent om mee te doen. Mogelijke ideeën zijn: een spelletje meenemen om te doen in plaats van te blowen, tijdelijk niet afspreken met vrienden die blowen of door met hen te praten en af te spreken dat zij dit niet doen waar jij bij bent. Het is goed om op zoek te gaan naar een tijdsbedrijf om niet aan het blowen te denken zoals een leuke hobby of een sport.

Hulp zoeken bij het stoppen

Mocht het alsnog niet lukken om te stoppen, dan zijn er gelukkig genoeg instanties die jou hierbij kunnen helpen. Een verslavingskliniek bijvoorbeeld is gespecialiseerd in het begeleiden van mensen die problemen ervaren bij het stoppen van hun middelengebruik. Verder kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van zelfhulpprogramma’s, die je alleen en vanuit je huis kunt doen.